"National Geographic": badania DNA wskazują, że legendy o yeti mają w sobie ziarno prawdy

29 Декабрь 20:31   63 wiev

Opowieści z Nepalu i Tybetu mówią o tajemniczym stworzeniu nazywanym yeti. Według legend stwór jest duży, człekokształtny i ma kudłatą sierść. Całe pokolenia ludzi miały nadzieję znaleźć dowód na jego istnienie.

Teraz analiza próbek DNA rzekomo należących do yeti w tym futra, zębów i kości pokazała, że opowieści mówią o prawdziwym zwierzęciu żyjącym wysoko w górach.

Wyniki badań opublikowano w tym tygodniu w angielskim czasopiśmie naukowym. Badacze przekonują, że mają dowód potwierdzający, że legenda yeti powiązana jest z himalajskimi czarnymi i brązowymi niedźwiedziami.

Charlotte Lindqvist z Uniwersytetu Buffalo w Nowym Jorku przebadała DNA dziewięciu próbek szczątków rzekomo należących do yeti. Był wśród nich m.in. kawałek skóry, ząb i futro. Jeden z artefaktów (ząb) należał do zwykłego psa. Pozostałe osiem to szczątki podgatunku niedźwiedzia brunatnego i azjatyckiego niedźwiedzia czarnego.

Wyniki pokazują, że opowiadane od stuleci legendy o yeti zawierały w sobie ziarno prawdy. Ludzie z Nepalu i Tybetu widzieli więc prawdopodobnie niedźwiedzie, które brali za mityczne stwory.

Charlotte Lindqvist zainteresowała się tematem, gdy zauważyła w jednym z artykułów, że jej badania niedźwiedzi polarnych były przywoływane jako dowód na istnienie Yeti. Profesor nie wierzyła, że w Himalajach mogą żyć niedźwiedzie polarne i postanowiła sama sprawdzić sprawę.

- Nabrałam podejrzeń co do tego, że niedźwiedzie polarne miałyby żyć wysoko w Himalajach - mówi Lindqvist. Wraz ze swoim zespołem profesor przebadała 18 próbki należące do niedźwiedzi azjatyckich i dziewięć należących do rzekomego Yeti.

- Badania potwierdzają, że próbki Yeti pochodzą w rzeczywistości od niedźwiedzi żyjących w Himalajach i Tybecie - mówi Bill Laurence, który pracował przy badaniach.

Odkrycie rzuciło także nowe światło na drzewo genealogiczne i rozwój niedźwiedzi w regionie, co może pomóc w ochronie tego zagrożonego gatunku - przekonują badacze.

Odkrycie opisuje ostatni numer "National Geographic".

Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi informacjami dnia? Polub Onet Wiadomości na Facebooku!

(RC)